|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מורה לספרות, חיבור והבעה זה 28 שנה. חינך ולימד דורות רבים של תלמידים. במשך שנים אלו הכינם לבחינות הבגרות בספרות וחיבור בהצלחה רבה. בוגר הפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת תל אביב. מוסמך מטעמה להורות בבתי הספר התיכוניים את מקצועות הספרות והתיאטרון.
בשנת 1979 יצא ספר שירים ראשון מפרי עטו בשם: "שירים כואבים". כותב מחזות, ספורים שירים לעת מצא. תסריט לקולנוע, אף רומן באורך מלא, הנמצא בשלביו הסופיים, אבל גם זה יגיע ב"ה...
הניתוחים והסיכומים בספר שלפניכם, הם לקט מובחר ממערכי השיעור של המורה בכיתותיו השונות לאורך השנים, ונקבצו לכדי ספר עזר שלם, עם קשת רחבה מאוד של יצירות, על סיכומיהן וניתוחיהן. נוח מאוד ללמידה עצמאית, כאמצעי מוסמך להתכוננות טובה לבחינת הבגרות בספרות. מה שנותר לכם תלמידים זה; לקרוא ולהשקיע קצת מאמץ וזמן, לגלות מעט רצינות ומשמעת עצמית, וההצלחה בבחינה מובטחת לכם.
|
|
|
|
דבר המורה
לפניכם ספר ערוך ומותאם לכל התלמידים בארץ, אנטרנים ואקסטרנים, עפ"י תכנית הלימודים לספרות ל-2 יח"ל. ממנו תוכלו ללמוד לבד לקראת בחינת הבגרות בספרות. הספר מגיש לכם סיכומים וניתוחים שאתם צריכים ללמוד לקראת הבחינה, וכן מונחים ומושגים בספרות, רלוונטיים להבנת הסיכומים של היצירות השונות. התְּכנים בספר הם עפ"י רשימת היצירות של תוכנית הלימודים של משרד החינוך, וערוכים היטב וביעילות לתלמידים, שכבר למדו את היצירות בכיתה. מי שלא קרא את היצירות, פשוט לא יבין במה מדובר.
והיה אם וכאשר יבוטל המיקוד, זה אינו גורע ואינו מוסיף, כי בספר יש ניתוחים וסיכומים של מיטב היצירות בספרות, הנלמדות בבתי-הספר השונים בכל הארץ, וכל אחד ימצא בו את חפצו. יש צורך להבהיר: תלמידי תיכון אינטרניים, חייבים לענות רק ליצירות שלמדו בבית-ספרם, ואינם יכולים לבחור, כהבנתם, סיכומים וניתוחים מהספר, ולענות בבחינה על יצירות אחרות, שונות, ממה שלמדוgggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggg בכיתה. הם יכולים לבחור מתוך הספר, רק אותן היצירות שלמדו בכיתתם ובבית-ספרם.
|
|
|
אני מקווה להגיש לכם את שאר הסיכומים ליצירות שבתוכנית הלימודים במהדורה הבאה, כך שכל תלמיד יוכל להתכונן לבחינה בספרות וללמוד באופן עצמאי בצורה הנאותה והטובה ביותר, על ידי בחירה גדולה יותר של סיכומי היצירות המצויות בספר. המהדורה הבאה תכסה את רוב היצירות שבתכנית הלימודים, וכל אחד למעשה, יוכל למצוא בו את מבוקשו.
אין בספר יומרה לניתוח אקדמי של היצירות וביקורת ספרותית עליהן. המטרה להגיש לכם סיכומים וניתוחים של היצירות השונות, כמו שהמורים בכיתותיכם מעבירים לכם את החומר הנלמד בשיעורי הספרות. גם אם יהיו פרשנויות שונות והבדלים בין מה שתקראו בספר לבין מה שהמורים מעבירים לכם בכיתה, אין זה משנה. כל פרשנות היא "נכונה וטובה" כל עוד היא עומדת במבחן נושא-היצירה והטקסט הכתוב בה, כי בַּבחינה בספרות חשובה רמת התשובה בְּניסוח נכון ובהיר, ואלו סימוכין מתוך הטקסט הספרותי, אתם נותנים לַפּרשניות השונות. (סימוכין=מובאות מהטקסט עליהן ניתן להסתמך) זאת אומרת: חשוב יותר איך אתם מסבירים ומנמקים את הפרשנות, ולא אם פרשנות כזו או אחרת נכונה או לא.
הספר נכתב ונערך באופן מיוחד בלשון פשוטה ויומיומית, אבל בשפה תִּקְנית, כדי שהתלמיד יוכל לקלוט את החומר בקלות יחסית. לפני כל פרק ישנו מדור מיוחד של מונחים ומושגים בספרות, אשר יקלו עליכם להבין יותר טוב את החומר הנלמד. אם יימָצאו בו מילים "גבוהות" וביטויים "מקצועיים" מדי לדעתכם, אז ברוב המקרים דאגתי לתת הסבר בסוגריים.
באיחולי הצלחה... א ל י פ ר ר ה
|
|
|